DESIGN SPRINT

WAT IS EEN DESIGN SPRINT?

Een fast forward-tool voor innovatietrajecten. De Design Sprint is hét proces om project kritische vragen te beantwoorden en te kijken hoe jouw klanten reageren op nieuwe ideeën voordat je veel geld en tijd uitgeeft.

Hoe? Door een slimme combinatie van samenwerking, inzicht vergaring, prototyping én het testen van ideeën met  gebruikers. En dat alles in maximaal vijf dagen.

De Design Sprint is bedacht door het Amerikaanse designbedrijf IDEO in samenwerking met Stanford University. Het is geïnspireerd op agile product development en de designthinking-methodiek. Google Ventures verpakte het tot een ‘battle-tested’ proces dat ieder team ter wereld kan gebruiken.

Wij hebben ons dat process meester gemaakt en tot in de puntjes geperfectioneerd tot een ijzersterke aanpak om innovatietrajecten aan te scherpen. 

UITDAGINGEN OPLOSSEN

Innovatie, vernieuwing, verbetering, aanscherping. Iedere organisatie moet geregeld de proposities tegen het licht houden en aanscherpen om relevant te blijven voor doelgroep en stakeholders. Helemaal in een markt die sneller dan ooit veranderd, onder invloed van exponentiële technologie, noodzaak tot verduurzaming, COVID. 

Dit zijn uitdagingen waar onze Design Sprints super effectief kunnen zijn.  ​Geen eindeloze besluitvormingstrajecten, want met de Design Sprint werk je in een team kort en intensief samen en genereer je binnen 1 week gouden data, nieuwe inzichten en perspectieven en heb je aan het einde van de week toepasbare concrete oplossingen. 

Een greep uit de uitdagingen gefaciliteerd door Next Lab teamleden, waar Design Sprints tot een gevalideerde oplossing en/of prototype hebben geleid:

Blauwdruk van een in-house innovatie platform en een design sprint way of working

Deliverable

Blauwdruk van een in-house innovatie platform en een design sprint way of working
Aangescherpt en gevalideerd process en functionaliteiten, waar collega's in het veld, meer backoffice taken opnemen en planning ontlasten.

Deliverable

Aangescherpt en gevalideerd process en functionaliteiten, waar collega’s in het veld, meer backoffice taken opnemen en planning ontlasten.
Blauwdruk van een community platform en engagement strategie

Deliverable

Blauwdruk van een community platform en engagement strategie
Aangescherpte leden propositie en merken & message house

Deliverable

Aangescherpte leden propositie en merken & message house
Korte en lange termijn funnel met gevalideerde proposities

Deliverable

Korte en lange termijn funnel met gevalideerde proposities
Gevalideerd prototype van een platform gericht op faciliteren van specifieke doelgroep

Deliverable

Gevalideerd prototype van een platform gericht op faciliteren van specifieke doelgroep

DE AANPAK

Dag 1: begrijpen

Wij geloven in snelle, toepasbare en gevalideerde innovatie waarmee binnen hele korte tijd aantoonbaar resultaat geleverd wordt. Onze jarenlange hands-on ervaring hebben we gebundeld in een aantal trainingsprogramma’s. Via vaste stappen leren we we je de fijne kneepjes van echt goed faciliteren en laagdrempelig, toepasbaar innoveren.

Dag 2: Verbeelden

Een fast forward-tool voor innovatietrajecten. De Design Sprint is hét proces om project kritische vragen te beantwoorden en te kijken hoe jouw klanten reageren op nieuwe ideeën voordat je veel geld en tijd uitgeeft.

Hoe? Door een slimme combinatie van design, prototyping én het testen van ideeën met echte gebruikers. En dat alles in slechts vijf dagen.

Dag 3: Beslissen

Nadat er veel goede ideeën zijn uitgewerkt, moeten er belangrijke keuzes gemaakt worden. In een democratisch proces stemmen teamleden op de beste ideeën uit de verbeeldingsfase. Uiteindelijk
resulteert dit in een storyboard en/of wireframe dat als basis fungeert voor het prototype.

Dag 4: Prototype

Nu duidelijk is wat er getest gaat worden, is het tijd om hier een werkend prototype van te maken. Deze fase staat dan ook in het teken van het bouwen ervan. Daarbij gaat het niet om perfectie, maar om een realistisch product dat goed genoeg is om een antwoord te geven op de probleemstelling die je in fase één hebt gedefinieerd.

Dag 5: Validatie

Tijd om het prototype in de praktijk te gaan testen met echte gebruikers. Die gaan we interviewen en vragen om het product te evalueren. We kijken hierbij vooral naar echte emoties en reacties.
Je kunt stakeholders en (technische) experts betrekken om een volledige beoordeling te geven op de test.


CASES


ORGANISATIES

Een greep uit de 100+ organisaties waarmee ons team heeft samengewerkt.


BESCHRIJF JOUW UITDAGING

Loop je vast? Vertel ons waar je mee zit en we antwoorden binnen twee werkdagen met een oplossing!