Design Sprint

In 5 dagen van idee naar gevalideerd prototype!

De Design Sprint is een vijfdaags proces voor het beantwoorden van bedrijf kritische vraagstukken door middel van design, rapid prototyping en het testen van ideeën met echte gebruikers.

Het resultaat is een realistisch prototype, getest met echte gebruikers. Zo weten we wat gebruikers willen, voordat we veel geld en tijd investeren in een onzekere uitkomst. 

Wat is een design sprint?

Een fast forward-tool voor innovatietrajecten. De Design Sprint is hét proces om project kritische vragen te beantwoorden en te kijken hoe jouw klanten reageren op nieuwe ideeën voordat je veel geld en tijd uitgeeft.  

Hoe? Door een slimme combinatie van samenwerking, inzicht vergaring, prototyping én het testen van ideeën met  gebruikers. En dat alles in maximaal vijf dagen.

De Design Sprint is bedacht door het Amerikaanse designbedrijf IDEO in samenwerking met Stanford University. Het is geïnspireerd op agile product development en de designthinking-methodiek. Google Ventures verpakte het tot een ‘battle-tested’ proces dat ieder team ter wereld kan gebruiken.

Wij hebben ons dat process meester gemaakt en tot in de puntjes geperfectioneerd tot een ijzersterke aanpak om innovatietrajecten aan te scherpen. 

Uitdagingen oplossen

Innovatie, vernieuwing, verbetering, aanscherping. Iedere organisatie moet geregeld de proposities tegen het licht houden en aanscherpen om relevant te blijven voor doelgroep en stakeholders. Helemaal in een markt die sneller dan ooit veranderd, onder invloed van exponentiële technologie, noodzaak tot verduurzaming, COVID.

Innovatie, vernieuwing, verbetering, aanscherping. Iedere organisatie moet geregeld de proposities tegen het licht houden en aanscherpen om relevant te blijven voor doelgroep en stakeholders. Helemaal in een markt die sneller dan ooit veranderd, onder invloed van exponentiële technologie, noodzaak tot verduurzaming, COVID. 

Dit zijn uitdagingen waar onze Design Sprints super effectief kunnen zijn.  ​Geen eindeloze besluitvormingstrajecten, want met de Design Sprint werk je in een team kort en intensief samen en genereer je binnen 1 week gouden data, nieuwe inzichten en perspectieven en heb je aan het einde van de week toepasbare concrete oplossingen. 

Een greep uit de uitdagingen gefaciliteerd door Next Lab teamleden, waar Design Sprints tot een gevalideerde oplossing en/of prototype hebben geleid:

Voorbeelden van onze uitdagingen

Blauwdruk van een in-house innovatie platform en een design sprint way of working

Aangescherpt en gevalideerd process en functionaliteiten, waar collega’s in het veld, meer backoffice taken opnemen en planning ontlasten.

Aangescherpte leden propositie en merken & message house

Korte en lange termijn funnel met gevalideerde proposities

Aangescherpt en gevalideerd process en functionaliteiten, waar collega’s in het veld, meer backoffice taken opnemen en planning ontlasten.

Gevalideerd prototype van een platform gericht op faciliteren van specifieke doelgroep

De aanpak

Dag 1: Begrijpen

Leer je gebruiker écht kennen!

We brengen duidelijkheid over wat precies het einddoel is van de Design Sprint. Door middel van een aantal beproefde methodieken maken we helder wat de lange termijn doelstellingen zijn, wie de eindgebruikers zijn en welk probleem er concreet moet worden opgelost. Dit geeft het hele team een duidelijke focus tijdens de overige dagen in de Design Sprint. Let op: deze dag is een waterval van informatie en kan erg vermoeiend zijn.

Dag 2: Verbeelden

Bedenk oplossingen voor je gebruiker en maak het concreet

Nu we weten wie de doelgroep vormt en de probleemstelling duidelijk is, gaan we zoeken naar mogelijke oplossingen. In deze fase werkt iedere deelnemer individueel ideeën uit, en evalueren we als groep die ideeën, om daaruit de beste oplossingen te selecteren.

Dag 3: Beslissen

Breng focus aan in je ideeën en kies wat je wil ontwikkelen 

Nadat er veel goede ideeën zijn uitgewerkt, moeten er belangrijke keuzes gemaakt worden. Volgens een gestructureerd proces stemmen de teamleden op de beste ideeën uit de Verbeeldingsdag. Uiteindelijk resulteert dit in een storyboard en/of wireframe dat als basis fungeert voor het prototype.

Dag 4: Prototype

Ontwikkel een werkend prototype om te testen met echte gebruikers

Het is nu duidelijk wat er getest moet worden, hét moment om een werkend prototype te maken. Deze dag staat in het teken van het bouwen ervan. Daarbij gaat het niet om perfectie, maar om een realistisch product dat goed genoeg is om een antwoord te geven op de probleemstelling die in dag één is gedefinieerd.

Dag 5: Valideren

Krijg feedback van écht gebruikers en weet direct of je prototype aanslaat

Tijd om het prototype in de praktijk te gaan testen met echte gebruikers. Die ga je interviewen en vragen om het product te evalueren. Kijk vooral naar echte emoties en reacties. Je kunt stakeholders en (technische) experts betrekken om een volledige beoordeling te geven op de test. 

Onze cases

Cases

Business Model Canvas

Productowner.nl groeide al jaren met pieken en dalen, ad-hoc beslissingen en soms reactieve business. Er was behoefte aan meer controle, consistente groei en vooral een

Lees verder
Cases

Finnerz – Focus Sprint

Nadat Finnerz in een kleine vijf jaar haar service voor online boekhouding had geperfectioneerd, liep deze dienst op rolletjes. Het was tijd voor innovatie, maar

Lees verder