Waarom innovatie breed belegd moet worden

Vooral binnen grote organisaties wordt innovatie vaak gecentraliseerd bij een aparte afdeling of business unit. Hoewel het zijn voordelen heeft een groep mensen dedicated aan innovatie te laten werken, maakt het innovatie onnodig traag en de organisatie daarmee minder wendbaar. Iets wat we in de 21ste eeuw niet langer kunnen permitteren.

Innovatie is een continu proces. Het vraagt om een agile en frisse, innovatieve mindset. Het vraagt ook om de juiste mensen en scherpe processen om die innovatie aan te jagen en concreet toepasbaar te maken. En af en toe om een energy booster in de vorm van een workshop of een helpende hand om een project verder te helpen.

Een van de meest effectieve manieren om innovatie op gang te brengen is de Design Sprint.

Design sprint

De Design Sprint is bedacht door het Amerikaanse designbedrijf IDEO in samenwerking met Stanford University. Het is geïnspireerd op agile product development en de designthinking-methodiek. Google Ventures verpakte het tot een ‘battle-tested’ proces dat ieder team ter wereld kan gebruiken.

Het voordeel van een Design Sprint is dat het niet alleen creativiteit en snelheid stimuleert, maar innovaties oplevert die met vertrouwen geïmplementeerd kunnen worden. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat bij een Design Sprint medewerkers betrokken worden uit alle lagen van de organisatie.

Breed beleggen

Dat innovatie zo veel effectiever is door mensen uit verschillende lagen van de organisatie te betrekken, sterkt het inzicht dat het breed belegd zou moeten worden. In de ideale situatie beschikken werknemers binnen alle afdelingen van de organisatie over de kennis om anders naar hun werk te kijken en het vertrouwen dat als zij kansen zien om zaken te verbeteren, dit ook gerealiseerd kan worden.

In de praktijk

Deze ideale situatie is dichterbij dan je denkt. Voor zowel grote als kleine organisaties is kennisoverdracht de sleutel tot succes. Door regelmatig Design Sprints te faciliteren en daarnaast de betrokken teams te ondersteunen met een leeromgeving, kunnen zij de kennis overdragen binnen hun eigen team.

Tot slot laten medewerkers binnen verschillende afdelingen zien dat ‘hun’ innovaties succesvol naar de praktijk zijn gebracht en resultaat opleveren. Dit sterkt het idee dat iedereen die kansen ziet voor verbetering, hier ook echt iets mee kan doen. Zo verspreid de innovatie mindset zich als een olievlek binnen het bedrijf, wat de organisatie veel flexibeler en wendbaarder maakt binnen een tijd waar creativiteit en flexibiliteit de belangrijkste eigenschappen zijn voor succes. 

Case Study Downloaden

    Misschien ook interessant

    Selecteer je academy taal