Focus Sprint

Eerst testen voor je investeert

Een 1-daagse power workshop als kick-off van een nieuw idee. De Focus Sprint is hét proces om een nieuw idee te toetsen met een team van jouw eigen specialisten. Dit kan zijn om doelen te stellen, een roadmap te plotten, een probleem te doorgronden of om scherpte aan te brengen in een proces.

Wat is een focus sprint?

Een 1-daagse power workshop als kick-off van een nieuw idee. De Focus Sprint is hét proces om een nieuw idee te toetsen met een team van jouw eigen specialisten. Dit kan zijn om doelen te stellen, een roadmap te plotten, een probleem te doorgronden of om scherpte aan te brengen in een proces.

Hoe? Door een slimme combinatie van samenwerking en bewezen oefeningen in een pressure cooker omgeving onder begeleiding van onze ervaren Facilitators. En dat in slechts één dag!

De Focus Sprint is bedacht door The Next Lab. Jarenlange ervaring in innovatie begeleiding heeft geleidt tot deze workshop vorm. Het is geïnspireerd op de Design Sprint en past naadloos in een agile werkwijze.

Waarom the Next Lab?

Omdat wij, bij The Next Lab, ruime ervaring hebben in het samenstellen van de juiste oefeningen die allemaal in elkaar haken en bij elkaar, aan het einde van de dag, het antwoord geven op de uitdaging.

En waarom een externe partij? Omdat je als facilitator wegblijft van de inhoud en daarmee alle deelnemers de ruimte geeft om bij te dragen vanuit hun kennis en expertise, zonder zich zorgen te maken over het proces. Dat geldt zelfs voor een project manager! En, een externe blik geeft neutraliteit wat het resultaat ten goede komt.

Innovatie, vernieuwing, verbetering, aanscherping. Iedere organisatie moet geregeld de proposities tegen het licht houden en aanscherpen om relevant te blijven voor doelgroep en stakeholders. Helemaal in een markt die sneller dan ooit veranderd, onder invloed van exponentiële technologie, noodzaak tot verduurzaming, COVID.

Focus houden is van levensbelang in een organisatie en voorkomt dat projecten geld, tijd en energie lekken. Onze Focus Sprints zijn hier super effectief. Een klein team van jouw eigen specialisten aangevuld met onze experts komen in slechts 1 dag tot de kern. Onze ervaren facilitators begeleiden halen het maximale uit het team en zorgen voor focus en energie. Aan het eind van de dag heb je de oplossing en een concreet actieplan.

Typische focus sprint uitdagingen

Deliverable:

Uitgewerkte features gevalideerd met gebruikers. Deze zijn geplot op een roadmap met heldere deliverables en een startdocent voor de RFP.

Deliverable:

Uitgewerkte persona’s, User Journey Maps, en een lijst met geprioriteerde functionaliteiten gevalideerd met gebruikers.

Deliverable:

Duidelijke sol-ist gap analyse met een stappenplan en een actiegedrevene roadmap.

Deliverable:

Gevalideerde gebruikersinzichten en een scherpe merkpropositie met echt toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Deliverable:

Een energieke teamboost, en een set scherpe subdoelen naar de stip op de horizon.

Deliverable:

Een heldere probleemstelling vanuit de gebruiker, en een geprioriteerde lijst met functionaliteiten die dat probleem oplossen.

De aanpak

Dag 1: Uitdaging

Tijdens een diepte interview ontdekken we samen met jou wat de uitdaging achter de uitdaging is. We analyseren het probleem, stellen het doel vast, bepalen de setting en stellen het ultieme team van specialisten samen om de Focus Sprint mee te draaien. Deze specialisten komen vooral uit jouw eigen organisatie en vullen we waar nodig aan met onze experts.

Wil je leren hoe het ideale team eruitziet om een Focus Sprint te draaien? Download hiernaast het template en ga aan de slag!

Stap 2: De gebruiker en zijn journey

Elke dienst en elk product heeft gebruikers. In deze stap verplaatsen wij ons in de gebruikers, zonodig aangevuld met interviews, zodat we exact weten wat zij verwachten van de uitkomsten en hoe zij optimaal bedient willen worden.

 

Stap 3: Ideation & Storyboard

Na een krachtige verdieping in de gebruikers of de doelgroep, richten we ons in deze stap op het verkennen van hun behoeften en maken we de eerste contouren van een concept of propositie of aanbod, afhankelijk van het doel van het project of idee. 

Stap 4: Roadmapping

Tot slot moet iedereen binnen het team een helder beeld hebben van de roadmap om tot het doel te komen; de workstreams, acties, milestones, afhankelijkheden en eigenaren. 

Onze cases

Cases

Finnerz – Focus Sprint

Nadat Finnerz in een kleine vijf jaar haar service voor online boekhouding had geperfectioneerd, liep deze dienst op rolletjes. Het was tijd voor innovatie, maar

Lees verder